10/08/12 |
|
Het weer geschikt maken van het oude deel voor nieuwe grafuitgifte.In het verleden gaf de gemeente Franeker aan wie dat wilden op de begraafplaats graven uit voor onbepaalde termijn. Dit hield in dat de bezitters het uitsluitend recht hadden op die plek lijken te doen begraven. Dit in tegenstelling tot de algemene graven waarvan de gemeente bepaalde wanneer deze gebruikt zouden worden. Die tegenstelling komt tot uitdrukking in de termen Familiegraf en Huurgraf. Een familiegraf werd ook wel als een Eigen graf aangeduid. Een huurgraf komt ook wel voor als Algemeen graf. In nog oudere grafregisters komt men daarvoor de term Rotting tegen. Bij de eerste aanleg in 1829 was ook een gedeelte gereserveerd voor het begraven van armen. De familiegraven lagen in eerste instantie op de vakken A en B en gedeeltelijk op C. De andere op de vakken C en D. Daarbij dient men te bedenken, dat vak D toen net als vak C was ingericht. Ook bij de uitbreidingen van de begraafplaats bleef de gemeente tot omstreeks 1960 aan deze traditie vasthouden. Het probleem voor de gemeente.
Het gebruik
van huurgraven ging op volgorde van ligging en het was de bedoeling dat
de gemeente na verloop van tijd die graven weer opnieuw zou gebruiken.
De huurgraven op vak C zijn evenwel in het eerste kwart van de 20ste
eeuw als familiegraven verkocht. De familiegraven waren bedoeld voor het
gebruik van begrafenissen binnen een families. Toen deze nog honkvast
waren, werd daar op deze plek veel gebruik van gemaakt. Nadat de
families evenwel over het land en de wereld verspreid raakten, nam het
aantal begravingen in de familiegraven af en taande ook de
belangstelling voor de daarop geplaatste monumenten. Hoe ouder het vak,
hoe meer die trend zichtbaar werd. Daarmee ontstond het gevaar dat de
vakken een verwaarloosde uitstraling kregen. De heersende rechten.
Hierbij stuit de gemeente evenwel op de in het verleden voor onbepaalde
tijd uitgegeven rechten. Over veel daarvan meent de gemeente de vrije
beschikking te hebben, maar er liggen in de genoemde vakken toch nog
zoveel eigen graven, dat zij een belemmering vormen voor het uitvoeren van de plannen
die de gemeente met het oude gedeelte heeft. De Wet op de Lijkbezorging
stelt uitdrukkelijk dat dergelijke graven niet geruimd mogen worden
zonder toestemming van de rechthebbende. Omgekeerd geeft die wet ook
aan, dat de rechthebbenden niet zonder toestemming van de burgemeester
ruimte mogen laten maken voor nieuwe begravingen. De gemeente grijpt dit
artikel nu aan door graven "vol" te verklaren en door niet meer
toestemming te verlenen "ruimte te maken". In juridische kringen bestaat
evenwel geen eenduidigheid over de interpretatie van de bevoegdheden van
de burgemeester in dezen. De invulling die de gemeente Franekeradeel
daar nu aan geeft, is derhalve
voor discussie vatbaar. Deze inzet van de gemeente is een van de
voorbeelden waarop zij een ontmoedigingsbeleid voert in het voortzetten
van de rechten door particulieren.
Een ander middel van ontmoediging is het heffen van hoge leges
voor diensten die de gemeente aan de rechthebbenden meent te verlenen:
30 euro voor het om de 10 jaar herzien van het grafregister van voor
onbepaalde tijd uitgegeven grafrechten. De gemeente baseert zich voor
deze heffing op artikel 28 van de Wet op de Lijkbezorging. Dat artikel
maakt evenwel onderscheid tussen rechten die voor onbepaalde tijd en voor een bepaalde tijd zijn uitgegeven. De in de leden
2 en 3 van dat artikel genoemde verlengingen slaan alleen op de
laatstgenoemde categorie. Dat is ook wel logisch: voor onbepaalde tijd
uitgegeven rechten behoeven niet verlengd te worden. En als zodanig kan
de gemeente die rechten ook niet zomaar vervallen verklaren. De
10-jarige herziening van het grafregister kan derhalve niet opgevat
worden als een herzien of verlenging van die rechten. Het is veel meer
een op orde houden van het adressenbestand van de rechthebbenden. En dat
is helemaal niet in het belang van die rechthebbenden. Eenmaal
ingeschreven is ingeschreven en als de gemeente het leuk vindt dat
om de 10 jaar te doen, dan is dat prachtig. Maar daar behoeven de
rechthebbenden niet het gelag voor te betalen. Een dergelijke handeling
kan ook geen titel zijn om de rechthebbenden hun rechten te ontnemen.
Dat geldt evenzeer voor de in het verleden gehouden 10-jarige
herzieningen, waarbij de gemeente graven aan zich toegetrokken heeft.
Een derde middel van ontmoediging is het heffen van hoge leges
voor een andere dienst die de gemeente aan de rechthebbende meent te
verlenen: 400 euro per grafrecht als bijdrage in het algemeen onderhoud
van de begraafplaats. Daarbij moet men denken aan paden harken, perken
maaien, bomen snoeien, parkeerplaats schoon houden, enz. Op 16 oktober
2006 heeft een raadscommissie zich over de kosten van de begraafplaats
gebogen. Daaruit blijkt dat voor dit onderdeel 65000 euro per jaar nodig
is. Op zich zelf genomen is het niet onredelijk van de rechthebbenden
een bijdrage in dezen te vragen. Zij hebben er belang bij dat
begraafplaats er netjes uitziet en goed toegankelijk is. Maar dat geldt
niet alleen voor hen, maar voor alle gebruikers, dan wel potentiële
gebruikers, van deze plek. Dat zijn in wezen alle inwoners van Franeker.
Het is derhalve onterecht die lasten alleen maar om te slaan over de
toevallig bekende rechthebbenden op deze begraafplaats. En als men de
inwoners van Franeker in dezen niet wil belasten, dan kan het toch niet
zo zijn dat de kosten omgeslagen worden over een klein deel van het
totaal aantal graven op deze begraafplaats. De goedwillende eigenaren,
die toch al in natura hun bijdrage leveren aan het onderhoud van de
begraafplaats, worden zo dubbel gepakt voor een falend beleid van de
gemeente. Een bijdrage van 75 euro lijkt een redelijk bedrag te zijn. En zo is er voor iedereen een bizarre situatie ontstaan. Hoe kan de gemeente de plannen verwezenlijken zonder de heersende rechten met bruut geweld te vertreden en zonder de burger te schofferen. Een situatie waarin niemand meer aandacht heeft voor de cultuurhistorische waarde van deze begraafplaats en voor de wijze waarop daarvan een tastbare herinnering bewaard kan blijven. Wat te doen?
Ga niet bij de pakken neerzitten en laat U niet intimideren door
gemeente.
Teken protest aan tegen het gevoerde beleid en dien in de procedure
bezwaren in tegen de punten die in die procedure niet deugen.
|
Deze site is voor het laatst bijgewerkt op 18/04/08