|
|
De
cultuurhistorische betekenis.
In april 2006 werd
algemeen bekend dat de gemeente Franekeradeel van plan was het oude
gedeelte van de Algemene Begraafplaats t Franeker opnieuw in te richten
voor het uitgeven van graven. Vooruitlopend daarop zouden de niet meer
in rechte staande grafmonumenten worden verwijderd. Juridisch kan men
daar wel het een en ander over opmerken, maar het bericht betekende wel
dat de in die stenen vervatte grafcultuur op deze begraafplaats zou
verdwijnen. Daarmee houdt deze begraafplaats op te bestaan als
kennisbron daarvan. Op de vakken A, B , C, E en F zouden zelfs veel
zerken en stenen, vanwege hun staat van onderhoud onleesbaar geworden,
roemloos en ongekend verdwenen zijn. Dit wetende is getracht de
verschillende verschijningsvormen van de grafmonumenten in kaart te
brengen en in de tijd te zetten waarin zij voorkomen. Hieraan
voorafgaande zijn de stenen op de daarop betrekking hebbende gegevens
geïnventariseerd en vervolgens geordend.
De resultaten hiervan zijn in rapportvorm vastgelegd.
Het verhaal betreft dus de culturele geschiedenis van de begraafplaats
als onderdeel van de Franeker geschiedenis. Dat is geheel iets anders
dan een bundeling van -tig afzonderlijke verhalen over de personen die
achter de namen op de grafschriften steken. De gemeente heeft nu nog
steeds de mogelijkheid voorbeelden van die culturele geschiedenis in een
educatieve vorm op te stellen. Daarmee bereikt men niet alleen dat op
deze begraafplaats iets van de totaalgeschiedenis fysiek aanwezig
blijft, maar men slaat daarmee ook nieuwe wegen in om de mensen bewust
te maken van de rijkdom van de vormentaal om hen heen.
Het zal duidelijk zijn, dat deze beschrijving primair gericht is op de
verschijningsvormen op deze begraafplaats, maar dat de betekenis
ervan zich verder uitstrekt en van belang is voor het bepalen van
de plaats die deze begraafplaats in de provinciale en landelijke
grafcultuur inneemt. |