Op 4 oktober 2007 zal de gemeenteraad van Franekeradeel een voorstel behandelen ter vaststelling van een nieuwe verordening voor de gemeentelijke begraafplaats van Franeker. Ondanks het feit dat de bezwaren en de beroepen daarop nog lopen, meent Het College van B&W daartoe te kunnen overgaan. In feite geeft het daarmee aan deze naast zich neer te leggen. In het voorstel zijn kennelijk enkele aantoonbare onzorgvuldigheden recht gezet, maar verder zijn alle aangeroerde problematieken tot "te veel detail" verklaard, die niet in de verordening thuis zouden horen en nu dus ook niet in het concept staan. De burger moet vooral niet wijs gemaakt worden, dan worden ze veel te lastig.
De vergadering wordt gehouden in het
gemeentehuis aan de Harlingerweg te Franeker. Min of meer naast de
Begraafplaats.
U kunt de twee bezoeken dus combineren. Wie 's-avonds 8 uur komt is vroeg
genoeg.
Hierna volgt de tekst van het raadsvoorstel:
________________________________________________________________________
1
AAN DE RAAD
Punt: 7 / BBO
Agenda: 04-10-2007
Franeker, 18-09-2007
Onderwerp:
Begraafplaatsverordening e.a.
Voorstel:
1. Inleiding
In 2007 vindt weer een herziening plaats van de administratie van de
begraafplaats. Naar aanleiding van de brieven die burgers hierover ontvangen
hebben, heeft de gemeente verschillende vragen gekregen. Deze vragen zijn
aanleiding geweest om ons te beraden.Wij zijn als gemeente te streng in de leer
geweest. Verder is in zijn algemeenheid kritisch naar de
begraafplaatsverordening gekeken. De conclusie is getrokken dat heel veel
onderwerpen in de huidige verordening een hoog detailniveau hebben. In het
huidige duale stelsel is het juister om de zaken in hoofdlijnen in de
verordening te regelen en de uitwerking aan het college van burgemeester en
wethouders over te laten. Daarnaast is bezien of er mogelijkheden zijn om de
verordening te dereguleren. Deze toetsing houdt in, dat er onder andere wordt
gekeken of verplichtingen kunnen worden geschrapt, of verplichtingen kunnen
worden vereenvoudigd en of procedurestappen eenvoudiger kunnen.
2. Meetbaar effect
De begraafplaatsverordening en de verordening op de lijkbezorgingsrechten worden
geactualiseerd.
3. Argumenten
Dit voorstel is gebaseerd op de volgende argumenten.
1.1 De systematiek, dat er bij een vol graf geen asbussen meer bijgeplaatst
kunnen worden, wordt door nabestaanden als zeer onrechtvaardig beschouwd.
Familieleden willen vaak van hetzelfde graf gebruik maken. In onze huidige
verordening worden lijken en asbussen gelijkgesteld, waarmee een graf vol is als
er of twee lijken, of een lijk en asbus of twee asbussen zijn begraven. Fysiek
is het mogelijk om meerdere asbussen bij te plaatsen, maar dat mag nu niet. Dit
wordt als zeer onrechtvaardig ervaren. In de wet op de lijkbezorging wordt deze
gelijkschakeling niet gebruikt, dus we zijn strenger dan praktisch gezien nodig
is.
1.2 De hardheidsclausule in de huidige verordening blijkt toch niet flexibel
genoeg. Natuurlijk moeten we als gemeente onze begraafplaats middels een
verordening en beleidsregels goed kunnen beheren en hebben we duidelijke regels
nodig. De praktijk wijst echter uit, dat we soms verzoeken krijgen, die net niet
binnen onze kaders passen. De laatste rustplaats van een overledenen is
natuurlijk een zeer gevoelige materie en de mogelijkheid tot maatwerk moet
absoluut aanwezig zijn.
1.3 De herzieningsprocedure van het register van graven voor onbepaalde tijd kan
eenvoudiger. In artikel 17 van de verordening wordt aangegeven dat
rechthebbenden eenmaal per tien jaar hun grafakten aan het bestuursorgaan moeten
overleggen. Dit systeem bestaat al sinds 1926. Een dergelijke procedure is
administratief eigenlijk niet meer nodig met de huidige digitale systemen.
Daarbij raken grafakten ook regelmatig zoek als een administratie van
bijvoorbeeld een overleden grafrechthouder wordt opgeruimd. Bovendien wordt het
als onbillijk ervaren dat het niet tijdig overleggen van grafakten ertoe leidt
dat grafrechten automatisch vervallen. De administratie van de gemeente is
leidend en een herziening is eigenlijk een actualisatie van het
rechthebbendenbestand. Belangrijk bij een actualisatie is om erachter te komen
of de rechthebbende nog steeds prijs stelt op het graf en indien de
rechthebbende is overleden, wie de rechtsopvolgende rechthebbende zou moeten
worden, indien dit nog niet is doorgegeven.
1.4 In de begraafplaatsverordening staan te veel uitvoeringszaken. De
begraafplaatsverordening is voor de hoofdlijnen, uitvoeringszaken kan het
college vaststellen in een uitvoeringsbesluit. Denk aan openingstijden
begraafplaats, ordemaatregelen, protocollen, e.d. Deze “huishoudelijke”
bepalingen zijn uit de verordening gehaald. De begraafplaatsverordening biedt de
kapstok voor een uitvoeringsbesluit.
1.5 De naamgeving van de begraafplaats moet consistent zijn. Hoewel er maar één
begraafplaats in Franeker is, is het goed om de begraafplaats steeds op dezelfde
manier aan te duiden. Hier wordt nu in voorzien.
1.6 Met de aanpassing van de verordening wordt meer tegemoet gekomen aan de
wensen van de burgers.
De nieuwe verordening komt meer tegemoet aan de wensen van burgers, omdat er
sprake is van een versoepeling van de regels.
2.1 Bij de laatste vaststelling van de Verordening voor de heffing en
invordering van lijkbezorgingsrechten Franekeradeel 2007 is een woord
weggevallen in de tekst. Bij de laatste vaststelling van deze verordening is het
woord “en onbepaalde” weggevallen. Voor de volledigheid dient dit woord weer te
worden toegevoegd.
2.2 De wijzigingen van de begraafplaatsverordening moeten worden doorvertaald in
de heffingsverordening. De naamgeving van de begraafplaats en de tarieventabel
behorend bij de Verordening lijkbezorgingsrechten Franekeradeel 2007 zijn
aangepast.
4. Kanttekeningen
Een gewijzigd inzicht met betrekking tot het bijplaatsen van urnen kan een
positief of negatief resultaat hebben op het aantal bezette graven. De
bezettingsgraad van de begraafplaats kan van positieve of negatieve invloed zijn
op de herinrichtingsplannen van de begraafplaats. Hier zijn nog geen uitspraken
over te doen.
Voor het behandelen van een vergunning voor het plaatsen van een grafbedekking
werd 125 euro in rekening gebracht. Deze inkomsten vallen nu weg, maar daar
staat weer tegenover, dat er minder uren worden besteed aan de
vergunningverlening.
5.Aanpak/organisatie
Als u akkoord bent gegaan met het voorstel, kunnen wij de gewijzigde
verordeningen publiceren en kunnen wij nadere regels formuleren.
6.Evaluatie/controle door de beslisser
Een jaar na het in werking treden van de gewijzigde begraafplaatsverordening
zult u geïnformeerd worden over de ervaringen.
7. Communicatie
De gewijzigde verordeningen worden gepubliceerd in Tekst en Uitleg. Burgers die
brieven gestuurd hebben worden geïnformeerd.
8.Financiën
N.v.t.
9.Juridische grondslag
Wet en besluit op de Lijkbezorging..
Burgemeester en wethouders van Franekeradeel,
, burgemeester.
, secretaris.
Nr.
De raad van de gemeente Franekeradeel;
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van
Franekeradeel van 18
september 2007;
B E S L U I T:
I. vast te stellen de navolgende Verordening op het beheer van de gemeentelijke
begraafplaats te
Franeker 2007:
Algemeen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. begraafplaats: de gemeentelijke begraafplaats aan de Harlingerweg te
Franeker;
b. eigen graf: een graf waarvoor aan een natuurlijk persoon het uitsluitend
recht is verleend tot:
- het doen begraven en begraven houden van lijken;
- het doen bijzetten en bijgezet houden van asbussen met of
zonder urn;
c. eigen urnengraf: een urnenkelder waarvoor aan een natuurlijk persoon het
uitsluitend recht is verleend tot het doen bijzetten en bijgezet houden van
asbussen met of zonder urn, bevattende de as van overledenen;
d. eigen urnennis: een nis waarvoor aan een natuurlijk persoon het uitsluitend
recht is verleend tot het daarin doen bijzetten en bijgezet houden van asbussen
met of zonder urn, bevattende de as van overledenen;
e. algemeen graf: een graf bij de gemeente in beheer waarin aan een ieder
gelegenheid wordt geboden tot het doen begraven van lijken.
f. asbus: een bus ter berging van de as van een overledene;
g. urn: een voorwerp ter berging van één of meerdere asbussen;
h. grafbedekking: gedenkteken en/of grafbeplanting op een graf;
i. afsluitplaat: plaat om een urnennis mee af te sluiten;
j. college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente
Franekeradeel;
k. rechthebbende: de natuurlijke persoon, die het uitsluitend recht heeft
verkregen tot het doen begraven of het doen bijzetten in een eigen graf, een
eigen urnengraf, een eigen urnennis, of het doen verstrooien van as, alsmede
kerkgenootschappen of rechtspersonen die als statutair doel hebben het beheren
van graven (denk bijvoorbeeld aan de Oorlogsgravenstichting);
l. gebruiker: de natuurlijke persoon aan wie een ruimte in een algemeen graf in
gebruik is gegeven voor de duur van de grafrusttermijn van 10 jaar;
m. grafakte: de beschikking waarin overeenkomstig de bepalingen van deze
verordening door of namens het college een grafrecht wordt verleend;
n. grafrecht: het recht op het begraven en begraven houden in een eigen graf, of
het recht tot het doen bijzetten en bijgezet houden in een eigen urnengraf of
eigen urnennis;
o. gebruik: het gebruik van een algemeen graf.
Artikel 2 Beheer
1. Het beheer en het algemeen onderhoud van de begraafplaats worden gevoerd
onder verantwoordelijkheid van het college.
2. Het college kan nadere regels stellen met betrekking tot alle onderwerpen die
nodig zijn voor het beheer en onderhoud van de begraafplaats, waaronder de
indeling van de begraafplaats, ordemaatregelen op de begraafplaats, eisen aan
grafbedekkingen, etc.
3. Ter handhaving van de orde op de begraafplaats kan bezoekers de toegang tot
de begraafplaats worden ontzegd.
Artikel 3 Bestemming
1. De gemeentelijke begraafplaats is bestemd voor:
- het begraven en begraven houden van lijken;
- het begraven en begraven houden, bijzetten en bijgezet
houden van asbussen;
- het verstrooien van as van personen.
Grafrechten.
Artikel 4 Termijnen eigen graven
1. Het college verleent, voor zover de daartoe bestemde ruimte van de
begraafplaats zulks toelaat, voor de tijd van 20 jaar het recht op een eigen
graf. De termijn begint te lopen op de datum waarop het grafrecht wordt
verleend.
2. De verlengingstermijn voor een recht op eigen graf bedraagt 10 jaar.
3.a. Begraving of bijzetting in een eigen graf waarvan de uitgiftetermijn binnen
de wettelijke minimum grafrusttermijn afloopt, kan alleen plaatsvinden onder
gelijktijdige verlenging van de uitgiftetermijn met een zodanig periode dat de
alsdan resterende uitgiftetermijn ten minste gelijk is aan de wettelijke minimum
grafrusttermijn van 10 jaar.
3.b De verlenging dient te worden aangevraagd door de rechthebbende op het graf.
3.c. De onder lid 3 sub a van dit artikel, bedoelde periode van verlenging wordt
naar boven toe afgerond op hele jaren.
Artikel 5 Inhoud grafrecht
1. Een uitsluitend recht op een eigen graf geeft de rechthebbende zeggenschap
over wie in dat graf wordt begraven en begraven wordt gehouden.
2. Voor de toepassing van het bij of krachtens deze verordening bepaalde wordt,
voor zover van belang onder “eigen graf” mede verstaan: eigen kindergraf, eigen
grafkelder, eigen urnengraf en eigen urnennis.
3. Een grafrecht kan slechts aan één rechthebbende worden verleend.
4. Het uitsluitend recht op een eigen graf wordt door het college schriftelijk
bevestigd door middel van een grafakte.
Artikel 6 Algemene graven
1. Algemene graven worden in gebruik gegeven voor een termijn van 10 jaar, de
wettelijke grafrusttermijn. Deze termijn kan niet worden verlengd. Een
stoffelijk overschot kan echter na afloop van de termijn, op schriftelijk
verzoek en kosten van de gebruiker, in een nieuw eigen graf volgens de
bepalingen van deze verordening worden herbegraven.
2. Een gebruiker kan zijn gebruik niet overdragen aan een rechtsopvolger.
Artikel 7 Aantal overledenen en asbussen
1. In een eigen graf of kindergraf of grafkelder kunnen maximaal 2 lijken worden
begraven.
Het bijzetten van asbussen kan plaatsvinden zoveel de ruimte in het graf dit
toelaat, dit ter beoordeling van het college.
2. In een eigen urnengraf kunnen asbussen met of zonder urn worden bijgezet
zoveel de ruimte in het graf dit toelaat, dit ter beoordeling van het college.
3. In een eigen urnennis kunnen maximaal 2 asbussen worden bijgezet.
4. In een algemeen graf worden maximaal 2 lijken worden begraven.
Artikel 8 Overdracht
1. Een grafrecht van een eigen graf kan bij leven worden overgedragen door
overlegging van een door de rechthebbende en de betrokken rechtsopvolger
getekend bewijs van overdracht. Deze rechtsopvolger is de echtgenoot of
geregistreerde partner of andere levenspartner, dan wel een bloedverwant of
aanverwant tot en met de derde graad. Overschrijving op verzoek van de
rechthebbende ten name van een ander dan vorengenoemde personen is slechts
mogelijk indien daarvoor gewichtige redenen bestaan.
2. Na het overlijden van de rechthebbende kan het grafrecht worden
overgeschreven op naam van de echtgenoot, geregistreerde partner of andere
levenspartner dan wel een bloedverwant of aanverwant tot en met de derde graad.
Indien daarvoor gewichtige redenen bestaan, kan het grafrecht ook overgeschreven
worden op een ander persoon.
3. Een overboeking op naam als bedoeld in lid 1 bij leven en lid 2 na het
overlijden houdt niet in, dat de in artikel 5, eerste lid genoemde termijn van
20 jaar opnieuw aanvangt.
Artikel 9 Afstand doen graf
Zonder aanspraak te kunnen maken op enige vergoeding kan de rechthebbende te
allen tijde schriftelijk afstand doen ten behoeve van de gemeente van het
grafrecht op het eigen graf. Van de ontvangst van zodanige verklaring doet het
college schriftelijk mededeling aan de rechthebbende.
Artikel 10 Vervallen grafrechten
1. Het college kan een grafrecht vervallen verklaren, indien de rechthebbende
van een eigen graf is overleden en het recht niet binnen een jaar op een nieuwe
rechthebbende is overgeschreven;
2. Het eventueel op het graf aanwezige gedenkteken en / of beplanting kan
gedurende 4 weken voor het vervallen van een grafrecht door de rechthebbende of
gebruiker van het graf worden verwijderd. Na het vervallen van het grafrecht
kunnen zij geen aanspraken op deze voorwerpen doen gelden. Het op het graf
aanwezige gedenkteken en de beplanting zal na het vervallen van het grafrecht
door of namens het bestuursorgaan worden verwijderd zonder dat aanspraak kan
worden gedaan op schadevergoeding.
Artikel 11 Actualisatie administratie voor graven onbepaalde tijd
In de loop van het jaar 2007 en vervolgens om de tien jaar vindt een algemene
actualisatie plaats van de administratie van de voor onbepaalde tijd uitgegeven
graven. De gegevens van rechthebbenden en de behoefte aan het voortduren van het
grafrecht worden gecontroleerd.
Overige onderwerpen.
Artikel 12 Grafbedekkingen en afsluitplaten
1. Het is verboden om grafbedekkingen en afsluitplaten aan te brengen of te
vervangen of te verwijderen zonder toestemming van het college.
2. Dit verbod geldt niet, indien tenminste vier weken van te voren melding is
gedaan van het voornemen om een grafbedekking aan te brengen, een afsluitplaat
te plaatsen, of te vervangen of verwijderen.
3. Indien de melder niet binnen vier weken een tegenbericht heeft gehad, wordt
het college geacht toestemming te hebben gegeven voor het plaatsen of
verwijderen van de grafbedekking of afsluitplaat.
4. De grafbedekkingen en afsluitplaten worden geacht voor rekening en risico van
de rechthebbende of gebruiker te zijn aangebracht.
Artikel 13 Verplichtingen rechthebbende / gebruiker
1. De rechthebbende of de gebruiker is verplicht de grafbedekking op het graf
behoorlijk te onderhouden of te herstellen. Hiertoe behoort ook het onderhoud
van de letters en andere figuren op het gedenkteken, indien nodig het opnieuw
stellen van het gedenkteken en de zorg voor grafbeplanting.
2. De rechthebbenden en gebruikers zijn verplicht de wijziging van hun adres zo
spoedig mogelijk aan het college door te geven.
Artikel 14 Tijdelijke verwijdering
1. Het afnemen en herplaatsen van een gedenkteken respectievelijk afdekplaat ten
behoeve van de begraving van een lijk of de bijzetting van een asbus in een
eigen graf of algemeen graf geschiedt namens de rechthebbende of gebruiker en is
voor rekening en risico van de rechthebbende of gebruiker.
2. Een rechthebbende of gebruiker is verplicht te gedogen dat de op een graf
aanwezige gedenktekens, beplanting en voorwerpen vanwege de gemeente tijdelijk
geheel of gedeeltelijk worden verwijderd en herplaatst, indien dit voor een
begraving of bijzetting in de nabijheid van het graf of om een andere reden
nodig is.
Slotbepalingen.
Artikel 15 Hardheidsclausule
In geval waarin de bepalingen uit deze verordening onredelijk bezwarend zijn
voor een rechthebbende en de redelijkheid en billijkheid zich verzetten tegen
strikte toepassing van een regel, is het college bevoegd om van deze regel af te
wijken.
Artikel 16 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking de dag na haar bekendmaking, onder intrekking
van de verordening voor het beheer en gebruik van de gemeentelijke begraafplaats
te Franeker 2006.
Artikel 17 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als de Begraafplaatsverordening.
II. vast te stellen de navolgende Verordening tot wijziging van de Verordening
op de heffing en invordering van lijkbezorgingsrechten Franekeradeel 2007:
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Onder a. begraafplaats: wordt gelezen als gemeentelijke begraafplaats aan de
Harlingerweg te Franeker.
De onder b. vermelde tekst wordt gewijzigd en luidt als volgt:
eigen (urnen-)graf: een graf, grafkelder daaronder begrepen, waarvoor voor
bepaalde en onbepaalde tijd het uitsluitend recht is verleend tot:
- het doen begraven en begraven houden van lijken;
- het doen bijzetten en bijgezet houden van asbussen;
Artikel 2
- De tarieventabel als bedoeld in artikel 4 wordt gewijzigd als volgt: Het
tarief onder 1.4
wordt gewijzigd van € 450,00 in € 430,00.
- Urnengraf onder 3.1a en 6.2a wordt gewijzigd in (urnen-)graf
- Artikel 4.2 komt te vervallen.
- Artikel 6.1. wordt gelezen als volgt: Voor het opgraven en herbegraven van een
lijk in het zelfde graf wordt geheven
Artikel 2 Inwerkingtreding
1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de vijfde dag na die van de
bekendmaking
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 4 oktober 2007,
, voorzitter.
, griffier.
___________________________________________________________________________________________________________
De grafmonumententuin is nu ook uit de
verordening verdwenen, zodat de gemeenteraad over de inrichting daarvan ook al
geen directe invloed meer heeft.
En dat is toch wel een overdenking waard.
De gemeente is toch al niet zo gericht op de cultuurhistorische betekenis van de
grafstenen: de namen zijn leidinggevend in de keuze en verder volgen er nog wat
utwrykse steenvormen. En tot overmaat van ramp zetten ze die stenen in het groen
langs het oostpad van de vakken A en C. Daarmee ontkracht de gemeente dan ook
nog eens de cultuurhistorische betekenis van dat groen als singel als onderdeel
van de parkaanleg. Het beleid in dezen is echt ten hemel schreiend.
______________________________________________________________________________________________________________